پاورپوینت بررسی مبانی نظری طراحی پرورشگاه کودکان بی سرپرست بخشی از مطلب هدف من از مطالعه در زمینه روان شناسی رشد، شناخت کامل کودک از بعد جسمی و روحی است تا بتوانم طراحی در خور نیازهای او داشته باشم . مراحل مختلف رشد: دوره شیر خوارگی : فعالیتهای کودک تا 9 ماهگی محدود به تکان خوردن در تخت است و غذای اصلی او شیر می باشد. بنابراین فعالیتهای مادر و یا مراقبین کودک عبارتند از : تهیه شیر، تعویض کودک و شستشوی او، خواباندن، بغل کردن و بردن او به فضای باز ( بغل کردن کودک توسط مادر باعث ایجاد احساس امنیت و تعلیق و اعتماد در کودک می شود .) از 9 ماهگی تا 2 سالگی فعالیتهای راه رفتن در کودک شروع می شود و بنابراین نیاز به فضایی که دارای خصوصیات،ایمن بودن، نرمی و راحتی باشد و امکان مراقبت مادر را فراهم کند احساس می شود. فعالیتهای دیگر او سخن گویی است. در این دوره آموزش و آشنایی با زمان و محل دفع ادرار که بزرگترین گام در اجتماعی شدن اوست صورت می گیرد . دوره نونهالی : نونهال می خواهد دنیا خود را خوب بشناسد، پر تحرک است . در اثر برخوردها و تماسها با افراد مختلف رفتار اجتماعی را یاد می گیرد، بنابراین باید او را در شناخت دنیای اطراف یاری داد و به او فرصت جستجو و کند و کاو داد، این امر از طریق بردن او به مکانهای عمومی مانند پارک، مراکز خرید، تئاتر و .... امکان پذیر است. همچنین آموزش فعالیتهای دستی و بهداشت عمومی حائز اهمیت است. بازی ؛ مهمترین و اساسی ترین سرگرمی اوست . در بازی رفتار اجتماعی و نقش خویش در جامعه را می شناسد. در مورد بازی کودکان اگر بتوان یک اتاق مخصوص برای این امر اختصاص داد بهتر است آن را به وضع دلپسندی آرایش نمود . سه عنصر زیبایی را که عبارتند از : سادگی تصویرها، فضای کافی و هماهنگی رنگها نباید فراموش کرد. مفاهیمی که خارج از عالم ماده و محسوسات است برای او قابل تصور نیست بنابراین در شناساندن خدا نباید عجولانه برخورد کنیم. دوره نوباوگی: تصور کودک از خویشتن روشن تر می شود و مقام و موقعیت خود را بهتر درک می کند. آرامش روانی او هنگامی تأمین می شود که افراد گروه او را پذیرفته باشند. از ویژگیهای مهم این دوره روح همکاری گروهی و در عین حال رقابت کودکان با یکدیگر است ( نقش پدر و مادر و آموزگار محرز است ) در این دوره مفاهیم عدد ، مکان ، زمان و علت را در می یابد. شخصیت او در خلال بازی نمودار می شود. فرهنگ، راه و رسم جامعه و برداشت هر خانواده برای کودکان از عوامل مهم پرورش ذوق و ادراک زیبایی به شمار می آیند. در این دوره استفاده از کلاسهای آموزشی ( هنری ، ورزشی و ... ) بنا به علاقه بچه ها، ارتباط و عضویت در گروه، شخصی سازی و مسئولیت پذیری اهمیت دارد. این دوره در حقیقت اولین تجربه دوری از کانون خانواده و ارتباط با جامعه است. دوره نوجوانی : نوجوانان برای دست یافتن به موارد زیر گرایش نشان می دهند : 1ـ آزادی و رهایی از سلطه پدر و مادر 2ـ ارتباط با نوجوانان دیگر 3ـ انتخاب شغل 4ـ استقلال مالی 5ـ تشکیل خانواده 6ـ علاقه به ارزشهای اخلاقی و معنوی و نیاز به راهنمایی و مشورت در این دوره موضوعاتی مانند : بلوغ جنسی، ایدئولوژی نوجوانان و گروه همتایان اهمیت دارد.بنابراین فراهم آوردن امکانات لازم، راهنمایی و مشاوره درست، الگوی مناسب، فرصت دادن به نوجوان برای بروز استعدادها و تصمیم گیریها، نگرش به خلوت و فضای شخصی مهم است. و.....
|