موزه هنرهای مدرن سانفرانسیسکو موزه هنرهای مدرن سانفرانسیسکو در سال ۱۹۹۵میلادی افتتاح شد.پس از آنکه معلوم شد که محل موزهدر ساختمان یادبودهای جنگ سربازان در مرکز شهر سانفراسیسکو کوچک شده است ودیگر برای موزهکفایت نمی کند,هیات امنا نصمیم گرفت محل موزه را تغییر دهد وساختمان جدید را در«یربا بوئن گاردنر Yerba Buena Gardensy»یعنی درمحل طرح چند منظوره بنگاه بازسازی سانفرانسیسکو در ناحیهجنوب خیابان«مارکت »که ۳۵هکتار وسعت دارد,بسازد.جان لین مدیر موزه می گوید پس ازجست وجوی بسیار برای معمار,سرانجام کار به بوتا محول شد.چون موزه ای می خواستیم که نمای بیرونی پرقدرتی به ما بدهد برخلاف قبل که ما دارای موزه ای بدون حضور بیرونی بودیم.معمار این خواست رابه معنی واقعی کلمه به اجرا در آورد واستوانه ناقصی رادرمرکز طرح طبقه طبقه خودقرار دادوآنرا«سری که چهره اش را به مرکز شهر نشان می دهد»نامید.اگرچه یک منتقدهنری در یکروزنامه چاپ سانفرانسیسکو این ساختمان را «مهمانی از فضا»نامید,اما شکل آن برای کسانی که با کارهایبوتا آشنایی دارند,بیگانه نیست.لیکن این طرح نشانگر نقطه اوجی در فعالیتهای این معمار از ابتدا تا امروزاست. موزه هنرهای مدرن سانفرانسیسکو مشکل شهرسازی این پروژه این بوده است که در مجاورتهای آن ساختمانهای مهمی نظیر ساختمان کنگره قدیمکار پل رودلف ونزدیک آن برج پاسیفیک بل وآسمانخراش متعلق به آغاز قرن قرار دارند.وقرار است به آنیک مرکزهنرهای بصری کار فومیکو ماکی و ساختمان تئاتری اثر پل شک ودوبرج در دست طراحی توسطفرانک گه ری ودفتر اسکید مور,اونیگز,مریل اضافه شود.ساختمان با حجم ۱۰۰۰,۰۰۰ متر مکعبی اش کهدر این پروژه به ارتفاع تقریبی ۴۵متر از زمین بیرون آمده در هرحال به لحاظ کمی قادر به مقابله باایننشانه های شهری نبوده است.بوتا باهمکاری شرکت محلی هلموت دوباتا کاسابوم«Hellmuth,Obata & Kassabaum»در حدود ۲۱هزار متر مربع ساختمان را درزیر زمینی به وسعت تقریبا ۵۵۷۵ مترمربعبنا کرد.این ساختمان قلعه مانند وپیش ریخته بانوارهایی از آجر سرخ قزاقی,گرانیت سیاه وسفید سوخته به آنجلوه داده است,تزیین شده است.بوتا,با اثبات این قاعده کهئنوارهای افقی محیط ساختمان رابرجسته می نماید, باعمیق کردن بندکشی ملات بین آجرها,باز هم برافقی بودن موزه تاکید کرده است. آجرها که درمجموع ۶۰۰,۰۰۰ عدد هستند,قبل ازپخت درماسه غلتانده شده اند تابه آنها پرداختی دانهوار وروستایی داده شود ودیدگاه بوتا ازموزه هنرمدرن را به عنوان«قصر باستانی»تقویت نماید.موزهدارای ۵۰۰۰۰ مترمربع فضای نمایشگاهی است.درسقف گالری هایی که بانوریبیعی روز روشن میشوند,نورگیرهایی وجود دارند که ساده به نظر میآیند.سطح دوشیب شیشه ای باپایه ای از صفحاتفلزی که بازاویه سوراخ شده اند تااجازه دهند که فقطنورشمالی به دوعدسی پلاستیکی منحنی بتابد.
|