پاورپوینت بررسی معماري ديجيتالي بخشی از مطلب ك« كليك » ردن در فضاهاي سايبر همچون حضور در گردشگاه هاي جديد معماري است . نظري ة آرمان شهري ويليام ميشل ماهيت ماهوي، جدايي ناپذير و معمارانة فضاهاي سايبر را مطرح مي كند . به ه ر حال معماران مجبورند موضوع طراحي دنياي مجازي را جدي بگيرند . ولي در حال حاضر ملاحظه ميشود كه برنامه نويسان و متخصصان علوم كامپيوتر اكثر مكان هاي مجازي را طراحي مي كنند و در بسياري موارد اين مكان ها تا اندازه اي كه بتواند خواستههاي افراد را حداقل در كوتاه مدت برآورده سازند، عملكردي هستند. معماري مجازي اطلاعاتي جايگزيني است ، كه دگرگون مي كند و درحال دگرگون سازي قوانين كلاسيك است . درواقع بهره از مجاز گرفتن ب ه جهت توسعه و گسترش ح قيقت است . گسترش حوز ة انديشه وتفكر با ورود به مجاز و دنياي آن عملي به نظرمي رسد و امكاني جديدرافراهم مي سازد . شبكه، شخصي سازي، پويايي و ارتباط اركان جامعه اطلاعاتي فوق الذكرراتشكيل مي دهند. معماري انتقالي درجستجوي عبور از دنياي معماري فيزيكي به سمت معماري فضاي مجازيست . پس مي توان دريافت كه حقيقت مجازي چه امكاناتي در اختيار طراحان و معماران گذارده است . حقيقت مجازي در اصل امكاني براي طراحي و رمزيابي تكويني و پيدايشي يك انديشه است؛ دراينجا مي توان براين نكته توجه كرد كه درواقع تمام معماران بالذات بر مجازواقفند ولي بايد گفت كه اين مطلب رادرك مي كنند اما قادر به ساختن و پرداختن به آن نيستند. ابزار و وسايل مورد استفاده معماران در گذشته تأثير بسزايي درآثارشان داشت. با گسترش و شناخت تكنولوژيهاي جديد مي توان اين را مطرح ساخت كه زمان، حركت و شدت جريان علوم محدودي هستند وشبيه سازي و مطابقاتي را بايد به دست آورد كه راه و مسيرديگري را براي طراح معماري مهيا سازد. دراين عصر ما به معماراني كه خالق تصاوير زيبا هستند نيازي نداريم. امروزه هر كسي قادر به انجام چنين كاري است. بعدازاين معمار كسي است كه ساختمانهايي بسازد كه خالق ن وعي انديشه باشد. به عبارتي انديشه اي كه طراحي مي كند و اثري كه گوياي انديشة نويست امروزه با استفاده از فضاي ديجيتالي به خوبي مي توان تمام جزئيات تصور شده يك طرح را پيشاپيش به تصوير كشيد . كاري كه در گذشته تقريباَ غيرممكن بود . فرم درفضاي كامپيوتر ترسيم مي شود. خلاقيت شكل مي گيرد. بي مهابا مشكلي توسط دستي رقم مي خورد، در فضايي كه نه چندان آشناست اما اين فضا يار ديرين است. اين همان فضاي كامپيوتري و عرصه ايي براي خلق نوآوري هاست . معماري به همراه فضاي ديجيتال طرح ها را تحت الشعاع قرار مي دهند، طرح هايي كه اعجاز معماري ديجيتال را نمايانگر است. نت هاي جاري شده در فضا تنها در صورتي شناخته مي شوند كه ابزار آنها وجود داشته باشد؛ پس يك آلت موسيقي پلي است بين احساس هنرمند و مجموعه ن تهايي كه هويتي را معرفي مي كند. استفاده از ابزار نيز وقتي جايز است كه پيشرفت و تكامل انسان را سبب شوند و با ديد ضد ارزش نبايد به آن ها نگاه كرد، زيرا ابزار پيشرفته خواه ناخواه در زندگي امروزي، نياز به شمار مي آيند . در اين بين تكنولوژي مدرن در حوز ة معماري كه تولد آن سبكي آزاد ونامحدود است و شايد بي رحم ، مطرح مي شود. در اين ميان بيشترين ضرر را معماراني متحمل مي شوند كه كارفرما را نمي توانستند نسبت به زيبايي يا موفقيت پروژه شان مجاب كنند و نيز كارفرماياني كه براي ساخت يك طرح، با ابهام و ترديد گام برمي داشتند. و....
|