پاورپوینت بررسی مبانی نظری طراحی معماری فرودگاه بخشی از مطلب حمل و نقل هوایی که از پدیده های قرن 20 است با وجود عمر نسبتا کوتاه خود به واسطه ویژگیهای انحصاری خود مانند سرعت ، راحتی و ایمنی تحول چشمگیری در زندگی انسان بوجود آورده است ، و از طریق تسهیل ارتباطلات بین المللی و تاثیری که در عرصه های اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی ، سیاسی و تجاری یک جامعه دارد نقشی بیش از یک شیوه حمل و نقل در زندگی بشر داشته است. ترابری یکی از عوامل مهم برای توسعه اجتماعی و اقتصادی هر منطقه یا کشور به حساب می آید. پیشرفت اقتصادی هر ملتی ، با میزان کارائی سیستم ترابری آن کشور رابطه مستقیم داشته و پیشرفت هر کشور یا منطقه ای بدون امکانات کافی حمل و نقل مقدور نمی باشد . به طور کلی عمل اولیه سیستم حمل و نقل عبارت از جابجائی مسافر و کالا از نقطه ای به نقطه دیگر می باشد . از اصول اساسی جابجائی کالا می توان قیمت ارزان و امکان دسترسی سریع به سیستم حمل و نقل در هر محل و زمان دلخواه را نام برد. منافع مختلف اقتصادی حاصل از سیستم حمل و نقل به صورت زیر خلاصه می شود : 1. بهره برداری از منابع 2. بالا رفتن سطح تخصص در منطقه 3. صرفه جویی در زمان سفر منافع در زمینه های اجتماعی ، فرهنگی ، سیاسی 2-1 مدلهای مختلف حمل و نقل آب ، خشکی و هوا به وسیله بشر جهت گسترش مدلهای مختلف حمل و نقل از قبیل راه ، راه آهن ، آبراه و راه هوایی مورد استفاده قرار گرفته است . راه و راه آهن امروزه در بیشتر کشورها جهت ارائه امکانات بهتر حمل و نقل در رقابت می باشند و آبراهها و راههای هوایی برای مسافرت های طولانی مورد استفاده قرار می گیرند . حمل و نقل هوایی با مقایسه با سایر مدل های حمل و نقل دارای مزایائی به شرح زیر می باشد : 1- سرعت : سریع ترین مدل حمل و نقل ،سیستم هوایی می باشد که امروزه به علت بکارگیری جت های مافوق صوت در این سیستم بر سرعت آن افزوده شده است . 2 – مسافرت ممتد : سیستم حمل و نقل هوایی به صورت ممتد از روی زمین و دریا بدون تاخیر و اتلاف وقت نسبت به سایر سیستم ها عبور می کند . 3 3 – دسترسی : حمل و نقل هوایی توانایی بی نظیری در عبور از مناطق غیر قابل دسترسی توسط سایر مدل های حمل و نقل را دارد . 4 – ایمنی : حمل و نقل هوایی برای مسافرت های بین المللی مناسب تر از سایر مدل هاست زیرا قوانین معین و یکنواخت هوانوردی بین المللی در اکثر کشورها حاکم می باشد . محدودیت های قلیل حمل و نقل هوایی به شرح زیر می باشد : 1 –هزینه عملکرد : به طور کلی هزینه عملکرد که شامل هزینه هواپیما و سیستم کنترل هوایی می باشد بسیار زیاد است ، بنابراین در مقایسه با سایر مدل ها ، هزینه گزافی به این مدل تعلق می گیرد . این مدل حمل و نقل قادر به انتقال تعداد قلیلی مسافر و مقدار کمی بار می باشد . بنابراین قیمت حمل و نقل واحد وزن در این سیستم به طور محسوسی گران می باشد . 2 – ظرفیت : ظرفیت وزنی حمل و نقل با هواپیما نسبت به سایر مدل های حمل و نقل کم است بنابراین محموله های وزین کم ارزش را نمی توان با این سیستم حمل نمود . 3 – وضعیت جوی : وضعیت جوی به طور قابل ملاحظه ای بر روی عملکرد حمل و نقل هوایی موثر است . به عنوان مثال روزهای مه آلود جهت نشست و برخاست هواپیما چندان مناسب نیست. 4 – محدودیت دسترسی : تنها در مکانی که فرودگاه باشد میتوان بوسیله هواپیما دسترسی داشت . 2 – 2 تاریخچه ترابری هوایی « ریگر بیکن » اولین کسی بود که بر روی پرواز پرنده ها مطالعاتی انجام داده و در سال 1266 پیشگویی کرد که منبع انرژی برای پرواز را می توان از آتش استخراج نمود . تجربیات هوایی ، با پرواز بالن شروع گردید و اولین پرواز در 17 دسامبر سال 1903 توسط یک تعمیرکار دوچرخه بنام « ارویل رایت » با هواپیمایی سنگین تر از هوا انجام گرفت . او توانست 35 متر ( 120 فوت ) در هوا در شهر کیت تی هاواک ، از ایالت کارولینای شمال حرکت نماید . 4 در زمان جنگ جهانی در سالهای 18– 1914 هواپیمای « زپلین 3 » در سیستم حمل و نقل هوایی آلمان بکار گمارده شد . در امریکا برای اولین بار در سال 1918 سرویس پست هوایی بین واشنگتن و نیویورک دائر گردید و در سال 1927 لیندبرگ فاصله بین نیویورک و پاریس را به تنهایی پرواز نمود . در صحنه حمل و نقل هوایی با پیشرفت روزافزون این صنعت ، تشکیلات و موسسات متعددی در زمینه بهبود حمل و نقل هوایی ، تکنیک ها و فنون جدید ساخت و استفاده از هواپیما ، ارتقائ میزان ایمنی ، کاهش قیمت های وابسته ، توسعه تجهیزات هواپیمایی و تدوین دستورالعمل هایی در سطح داخلی و بین المللی فعالیت دارد که مهمترین آنها در سطح بین المللی به شرح زیر خلاصه می گردد : الف – سازمان بین المللی هواپیمایی غیر نظامی ایکائو در سال 1944 (1323 خورشیدی) پس از پایان جنگ جهانی دوم ، کنوانسیون سازمان هواپیمایی غیر نظامی بین المللی به نام ایکائو با شرکت 53 کشور جهان در شیکاگو تشکیل گردید . کشور ایران در همان سال به عضویت این سازمان درآمد . در حال حاضر 184 کشور در این سازمان عضویت دارد . این سازمان هر سه سال برای مطالعه و بررسی پیشرفت ها تشکیل جلسه می دهد و هر سال هم نسبت به تصریح یا افزودن مطالب جدید به نشریات قبل اقدام می نماید و....
|