پاورپوینت بررسی جنبش آرت نوو يا هنر نو بخشی از مطلب هنر نو سبكي در تزئينات و معماري است كه در بين سالهاي 1890 تا 1900 ميلادي رواج داشت . شكل گيري اولية هنرنو از طراحي داخلي يك مغازه در پاريس به نام آرت نوو توسط هنري واندهولده 1863) شكل گرفت و اسم مغازه به عنوان اسم سبك به كار رفت . او به خلوص هنرهاي -1957) كاربردي اهميت مي داد و مي كوشيد ارزش هاي جديدي را برشالودة قواعدي كه فنون نو اعمال ميكنند، بنا نهد . طرحهاي او براي اثاثيه، عمدتا متشكل از خط هاي پيچان و آرايه هاي انتزاعي برگرفته از نقوش گياهي بود . از جمله آثار مهم او مي توان به پردة تكه دوزي نگهبان فرشتگان در سال 1891 اشاره كرد . همين سبك در آلمان يوكنت استيل كه به مجلة دي يوكنت (جوان ) مربوط مي شود مي گفتند و از مشهورترين طراحان آن بيردسلي است كه « ليبرتي » يا « فلورئاله » و در ايتاليا نيز بدان طرحهاي خطي او براي مصور سازي كتاب بسيار مورد استقبال بود . اساس اين مكتب استفاده كردن از فرمهاي گياهي پرپيچ وتاب مثل طرح شبكة آهني مدخل ايستگاه متروي پاريس مي باشد . رويكرد همين نقوش در كتاب آرايي و در هنره اي كاربردي چون اثاثيه و ظرف هاي شيشه اي مورد استفاده قرار مي گرفتند . چارلز رنه مكينتاش، آنتونيوگائودي در معماري و هنري وان ده ولده، ويكتور اورتا و ساموئل بينگ در تزئينات مشهور هستند. ديد نو در مكتب هنر نو به وجود مي آيد . استفاده كردن از آراء سبك هاي خطي تزئ ينات، مبلمانهاي چوبي و فلزي با پيچ و خمهاي خطي شكل در كل مي توان گفت اساس ذوق هنري افراد اين سبك در مبلمان خانه هاست. در سال 1908 آدولف لوس در مقالة زينت و خطا تأكيد مي كند كه معماري وهمة هنرهاي صنعتي بايد از هر نوع تزئين و آرايش بر كنار باشند و آن را نشا ني از عادات بربريت بشمار مي آورد و در نهايت حكم مي دهد كه تزئينات خطا است . او تحت تأثير اتو واگنر، پلان قرينه، سطوح وسيع و پنجره هاي دقيق وحساب شده و ستونهاي دوريك را باعث تأكيد در ورودي بنا مي داند . لوس سادگي و صحت عمل را جانشين ابتكار نوگرايي قرار مي دهد .در بناهاي او از حجمهاي آجري و مسطح كه در آنها پنجره ها، درها و ساير قسمتهاي ارتباطي بريده شده اند، استفاده شده است .گروپيوس و لوكوربوزيه بعدها تحت تأثير لوس قرار گرفتند. استفاده ازمصالح طبيعي ودقت تكنولوژي،اساس ساخت خانه هاي اين سبك يادشده است .ساختمان بورس درآمستردام كه درسال 1897 توسط هندريك پتروس برلاگه ساخته شدند،تحت تأثيرآثار (1905- اتوواگنربود. تحول درسبكهاي گذشته وتطبيق آن باپيشرفت زمان درخانةميلادربارسلون ( 1910 رامي توان دركارهاي آنتونيوگائودي ديدكه اوج تلفيق سبك گوتيك بااكسپرسيونيسم رامي توان دركارهاياومشاهدهكردوبه هميندليل وي راآخرين سازندة گوتيككارناميدهاند.جهتاصلي گوتيك يك هنرناكاملوصنعتيوبدون » : كارهاياو،خردگراييومذهب مي باشد.اومي گفت اوخطوط منحني رانشانه اي ازخداوندميدانست.اوتركيبي ازيك مهندس بزرگ همچون .« تناسباست لدوكويك هنرمندسورئال بودوعقيده داشت واضحتري ن فرم درهرساختمان اسكلت آناست .اوانسان مذهبي وكاتوليك بودوبه همين دليل كاردرسبك گوتيك راادامه داد. جنبش آرت نوو مشخصات عمومي سبك يا جنبش جنبش آرت نوو در سالهاي ( 1890 تا 1910 ) در فرانسه ( پاريس ) در گالري آرت نوو توسط هنرمنداني كه زمينة كاري و هنري گوناگوني داشتند ، مانند ( هنري ون ده ولده، رنه مكينتاش، بردسلي و تيفاتي ) پايه گذاري شد . در گالري آرت نوو آثاري مانند پوسترهاي تبليغاتي لوترك و شيشه آلات تيفاتي، جواهرات و كاغذ ديواري و پارچه هاي چارلز وشبي و والتر كرين به نمايش گذاشته مي شد كه شاهد بازگشت هنر نو به طرحهاي سينوسي و طبيعي بودند . آرت نوو پيرو حركت هنر و پيشة انگليسي ها با تأثير از هنر گوتيكي ونيزي، در عرصة هنرهاي كاربردي پا مي گيرد و در مقابل تاريخگرايي آكادميك هنرهاي سدة 19 خود را مطرح مي كند. و....
|